De Odyssee in Harreveld
Bij mijn rondleidingen door
het openluchtmuseum bezoek ik vaak het blauwe boerderijtje uit Harreveld.
Terwijl ik schets hoe Johan Reinders en zijn Janna (Johanna) ’s avonds bij het
open vuur zitten, moet ik onwillekeurig wel eens denken aan wat ik las bij
Anselm Grün, benedictijner monnik, over een roman van Stadler, getiteld
“Verlangen” : het verhaal is ontstaan in
een tijd waarin ‘plezier’ in plaats is gekomen van ‘hoop’, ‘je goed voelen’ in
plaats van ‘verlangen’, ‘de consument’ in plaats van de ‘de mens’, ‘fit for
fun’ in plaats van ‘hunkering’, ‘mooier wonen’ in plaats van ‘bestaan’. Uiteraard
bespaar ik mijn groep de bespiegelingen waartoe dit bij mij leidt. en wellicht is
de stap van Harreveld naar de Benedictijnen ook te groot. Hoewel: een andere orde, de Franciscanen
waren wel bekend in Harreveld. En
Jantje, de zoon van Johan en Janna die
hier rond 1900 opgroeide, heeft bij de
Franciscanen het gymnasium gevolgd.
Bij de plee in deze boerderij
zie ik mezelf nog wel eens als gymnasiast zitten. Ik had de gewoonte in een soortgelijk klein kamertje luidruchtig
de beginregels van de Ilias en de Odyssee te reciteren. ´Andra moi ennepe mouza´, etc.
Mijn moeder moet dat vreemde klanken hebben gevonden. Het zal daar in Harreveld niet anders zijn
geweest.
Hoe dan ook, Johan en Janna ´s avonds in die donkere
boerderij bij het vuur, het is voor mij een iconisch beeld van het hedendaags
pleidooi tot onthaasten.
Overigens bleef het daar in
ons blauwe boerderijtje niet bij het reciteren van de klassieken, Jantje werd zelfs franciscaner
pater! Hij studeerde aan verschillende universiteiten en werkte in de Randstad,
in Rome en in Wenen. Hij schijnt van vele markten thuis geweest te zijn,
publiceerde over de geschiedenis van de Achterhoek en - in het Italiaans ! - over fonetische aspecten
van Dante´s taalgebruik!
Moeilijk voor de stellen bij
die plee in ons Los Hoes, toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten