Een ideetje
Op een zomerse dag besluit ik eens de groene route door het
openluchtmuseum te verkennen. Ik volg de rood-witte paaltjes zonder verdere
routebeschrijving. Verkeerde zuinigheid natuurlijk want het boekje is voor twee
euro te koop aan de balie. Bij de watermolen raak ik het spoor kwijt. Verdwaald in mijn eigen museum, mijmer
ik met lichte frustratie. Gelukkig loop ik in mijn uppie, zonder groep.
Ik zwerf wat door de kwekerij en beland later bij de Friese
boerderij uit Midlum. Er zijn veel scholen op bezoek. Hier en daar zitten
leerkrachten vredig met hun leerlingen in een cirkel. Ik voeg me bij zo’n
kring. Het behoort tot mijn taakopvatting dat ik als rondleider op de hoogte
moet zijn van wat er zoal in het museum gebeurt, inclusief de educatieve programma’s.
De kids moeten verschillende soorten
graan voorzien van de juiste benaming. De leerkracht, kennelijk in tijdnood, neemt
het heft in handen, ‘dat is dat’
verklaart hij druk gesticulerend ‘en dan
is dit dit: spelt! Ja ? Dan draaien we de foto’s om en dan lezen we: mo – na – le –ar’? Een lichte aarzeling is
hoorbaar. Onverstoorbaar vervolgt hij: ‘Foutje,’
hij wisselt snel na-le ‘en wat staat er nu: molenaar! Juist, nu gaan
we naar de molenaar!’ Heel de groep staat op en verkast naar een schuur.
Op een akkertje lopen kinderen met eggen rond te zeulen, een
heuse inspanning en dat is ze aan te zien. Nu weet ik maar al te goed dat eggen
heel zwaar werk is. Niet voor niets gebeurde dat bijna altijd door twee
paarden. En menig tractor is achterover gekieperd doordat er teveel eggen aan
bevestigd waren. Achter me hoor ik een juf verklaren : ‘die boeren moesten vroeger echt hard werken!’Ongevraagd corrigeer
ik : ‘niet alleen vroeger mevrouw’! Even
later beluister ik een vermaning: ‘Als je
vervelend doet dan laat ik je de hele schooltuin omploegen!!’ Nou, bij dit
tafereel wil je dan wel luisteren!
Bij de Groningse boerderij uit Beerta zie ik de dorsvlegels
liggen. Gevaarlijk met die kinderen, maar mij wordt verzekerd dat het tot nu
toe altijd nog goed gegaan is. Ik heb echter wel eens groepen V.M.B.O. rondgeleid die ik deze vlegels
toch liever niet ter hand zou willen stellen…
Wannen – zeven – breken – stampen - malen tot grof en fijn
meel: ik kijk mijn ogen uit. Natuurlijk draai ook ik even aan een van de
maalstenen: dat gaat nog zwaar ook!! En dan gaan de kinderen terug naar het Kindererf
om daar brood te bakken.
Wat een educatie: het hele proces van zaaien tot zelf brood
bakken! Ze weten nu allemaal de voorgeschiedenis van het brood. Op mij heeft het meer indruk gemaakt dan alle
lijsttrekkersdebatten van de laatste weken bij elkaar!
Misschien is het een idee om bij de volgende
verkiezingscampagne lijsttrekkers die op een leugentje worden betrapt bij wijze
van taakstraf twee uurtjes te laten eggen in het openluchtmuseum!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten