Jos en Magdaleentje
Ik bevind mij na een tocht
door het donker in ons kleine kerkje uit ‘sHeerenhoek. Tijdens zo’n toch
laten we mensen de duisternis ervaren zoals die vroeger moet zijn geweest toen
er nog geen verlichting was. Terwijl in mijn lange zwarte cape afdoe komen
enkele bezoekers binnen. Zo te zien en
te horen een keurig Hollands echtpaar, goed gekleed, verzorgd taalgebruik,
IZA-verzekerd. Dat laatste veronderstel ik want we worden vandaag overspoeld
door IZA clientèle. De vrouwelijke helft van het stel kijkt belangstellend rond
in deze haar totaal onbekende religieuze ruimte. Ze vraagt zonder enige gêne ‘meneer is dit een katholieke of een
protestantse kerk?’ Zover is de secularisatie dus voortgeschreden, denk ik.
Ik schrik er een beetje van . Oké, je hoeft van mij niet kerkelijk te zijn,
maar je moet onze klassieken toch een
beetje kennen. Dat mensen met schooldiploma’s op zak (want IZA-verzekerd) zo weinig idee hebben van reformatie en
contrareformatie dat ze er in een kerk niets van kunnen terugvinden, dat gaat
mijn pet te boven.
Maar goed ik ben de beroerdste niet en wijs op de centrale
plaats van de preekstoel en op de afwezigheid van een altaar en van heiligenbeelden.
Protestants dus. Ik heb geloof ik ook nog verteld dat in protestantse kerken
alles draait om de bijbel, beschouwd als het woord van God en om de uitleg
daarvan vanaf die preekstoel. De mensen zaten letterlijk onder het Woord, zeg ik, omhoog wijzend naar de kansel, maar dit idioom
ontgaat haar. In katholieke kerken, zo
zeg ik, staat de altaartafel centraal, daar is de mis het belangrijkst, de
uitleg van het woord is daarbij een onderdeel. Tja, als ik dan toch bezig bent
dan doe ik het afwezige katholieke gebouw er maar bij.
Ze kijkt me aan met een ontroerend open blik en bedankt me
vriendelijk voor de uitleg.
Op weg naar huis zie ik in gedachten dominee de kansel
bestijgen en hoor hoe ’s mans woorden de ruimte van ons kerkje vullen. Ik zie
de kerkgangers voor me, de vrouwen met bedekt hoofd in het midden, de mannen
aan beide kanten terzijde. Plots stel ik me voor hoe Jezus uit Nazareth zich
incognito tussen de mannen bevindt. Zou
hij in ’s mans woorden en in de hele entourage iets herkennen uit zijn zo lang
geleden vorig leven? Waarschijnlijk zou
hij zich in goed Hollands Jos v. N. noemen.
En dan, terwijl ik moet wachten voor een
stoplicht, zie ik tussen het vrouwvolk Maria
Magdalena zitten. Ik meen te zien hoe Jos en Magdaleentje af en
toe heimelijk oogcontact hebben, daar in ons kerkje uit ’s-Heerenhoek. Een blik
van verstandhouding, zo van: ‘had je dat
nou bedoeld Jos?’ Of: ‘weet je nog
van die kruik, toen ik je de voeten waste?’ Ik zie bij Jos een klein
glimlachje. Het is leuk fantaseren zo in de auto.
Mijn vrouw zegt later die avond: ‘dat van die kruik kun je beter weglaten, ik denk dat de helft van het
museumvolk dat al niet meer begrijpt’. Tja, dan weet ik het ook niet
meer. Maar misschien ging het oogcontact
alleen maar over straks na afloop van de dienst, ‘ga je mee, de tocht door het donker?Er schijnt een wolf gesignaleerd,
spannend…!’
P.S. De spellingscontrole adviseert voor Magdaleentje: zangtalentje of
maagtabletje…..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten