Vingertopje
Een beetje in een uithoek van het museum staat een imposante
boerderij uit Groningen. Ik moet een
reden hebben om erheen te gaan want je bent al gauw 20 minuten kwijt voor je er
met een groep bent. Eigenlijk jammer, want er is daar in die Old Ambster boerderij een schat aan
historie op te delven, zelfs van vóór de Republiek
der Verenigde Nederlanden! De laatste keer dat ik er was waren we aan de
achterzijde de grote graanschuur binnengegaan. Gezeten op strobalen hadden we genoten
van de voorstelling die daar wordt gepresenteerd over het oproer van de
landarbeiders in 1927. Daarna liepen we door de koeienstal naar voren. In de keuken aangekomen roept een van de
groepsleden: ‘hé moet je daar zien, zo
eentje heeft mijn moeder ook gehad!’ Ze
wijst naar de oude wasmachine die daar staat. Een met nog een houten kuip. Het
is een Miele. Ze wordt er helemaal lyrisch van, het voert
haar terug naar haar vroegste jeugdherinneringen. Dan plots wijst ze ook
naar de mangel met het mooie gietijzeren onderstel. Nu gaat ze echt los, het
roept een stroom aan emoties bij haar op.
Het apparaat blijkt debet aan het
afgeronde vingertopje van haar moeders wijsvinger. Ze vertelt er plastisch over.
Heel de groep raakt in de ban van het vingertopje, niet zo maar een topje, nee,
moeders vingertopje! De vinger staat weer scherp op haar netvlies. Het was moeders
rechterhand. Ze vertelt hoe haar moeder dikwijls met haar duim over haar kleine
handje wreef. Ze moet toen drie à vier jaar geweest zijn. Ze heeft het als heel
troostend en liefkozend ervaren. Het is haar aan te zien dat ze het al vertellend
opnieuw beleeft. Heel de groep luistert aandachtig. ‘Gelukkig maar dat die duim niet is ingekort door die mangel!’,
verklaart iemand.
De landarbeiders zijn plots ver naar de achtergrond
gedrongen. Ook de wand met bedstedekasten krijgt nauwelijks aandacht. We lopen
naar het woonhuis maar de groep blijft bij het wasgebeuren in vroeger dagen, en
de impact daarvan op het dagelijks leven. Eigenlijk zouden we daar in die
keuken ter plekke allemaal een stoel moeten vatten om de interessante
uitwisseling van vroege herinneringen voort te zetten, hoe de afspraken over een
rondleiding ook mogen zijn. Maar dat kan
niet, in het museum ga je niet met een groep achter het touw!
Bij het arbeidershuisje uit Damwoude en de plaggenhut van
Fennechien komt het arbeidersvolk toch nog even terug in beeld, maar ik weet
heel erg zeker dat hoeveel eye-catchers
en highlights het museum ook heeft, het
afgeronde vingertopje en moeders liefkozend strelende duim het hoogtepunt blijven
in de herinnering aan dit museumbezoek. In verschillende huiskamers zal dat het
emotionele logo van het museum
blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten