Dromen in Deventer
Onlangs was ik in Deventer. Een dagje uit met de rondleiders
van het Nederlands Openluchtmuseum. Een gelukkige keus: boekenstad Deventer met
haar rijke geschiedenis. Wel besteed aan een groep veelweters als de onze.
Vanwege een sportblessure was ik tijdelijk moeilijk ter been
zodat ik maar een gedeelte van het program kon meemaken. Staande bij de Lebuïnuskerk
hoorde ik van een meneer van het Gilde dat de crypte van deze oude kerk tot voor kort
bij aandachtige bestudering te zien was in onze paspoorten. Tot voor kort, want
sinds de seculariseringgolf ook de wetgevende macht op het Binnenhof heeft
bereikt wordt elke religieuze afbeelding geweerd… Onze volksvertegenwoordigers (hier
spreek ik en niet de meneer van het Gilde) plakken het adagium scheiding van
kerk en staat op allerlei, zonder blijkbaar de historische betekenis van die
belangrijke verworvenheid te kennen. Maar goed, we zitten met al die
verlichte paarsen en liberalen (al dan
niet zesenzestig) en we zullen het er mee moeten doen.
Elk nadeel heb z’n
voordeel, ook een blessure, ik heb dus op eigen houtje wat rondgekeken en
locale geschiedenis zitten snuiven op een terrasje.
En nu weet ik waarom Deventer zich zo graag afficheert als
boekenstad. Zeker, vanwege die overweldigende boekenmarkt op de eerste zondag
in aug. Maar waarom kwamen ze juist in
dit provinciestadje op de idee van zo’n happening? Dat is omdat Deventer al een
boekenstad was geworden door Geert Grote,
een groot verzamelaar van geschriften, en de
broeders van het gemene leven. Hun heer Florenshuis was een belangrijk
centrum van afschrijvers. In de
vijftiende eeuw stimuleerden de moderne devoten het lezen van religieuze
teksten in de volkstaal. Zo rond 1473 was de firma Paffraet in Deventer de productiefste drukker in de Noordelijke en
de Zuidelijke Nederlanden. In 1485 hadden ze al 81 boeken gedrukt met een gezamenlijke
omvang van ongeveer 18000 (!) pagina’s.
De grote Hegius, een belangrijke vertegenwoordiger van het
opkomend humanisme , kwam in Deventer wonen en nam zijn intrek bij… de familie
Paffraet!! De Latijnse School had een grote aantrekkingskracht, bijv. op Thomas
van Kempen, en op Geert Grote
natuurlijk. De eminenste leerling in Deventer was ene Erasmus,
jawel onze latere Desiderius uit Rotterdam. Hij laafde aan de voeten van Hegius
zijn intellectuele dorst. Het was hier in Deventer dat de moderne devotie en
het humanisme samenkwamen. Ook grote geesten als Rudolf Agricola en Wessel Gansfort
hoorden tot het netwerk van Hegius en Erasmus. Input genoeg voor de drukkers van
Pafraet! Later, in de 16e eeuw nam Antwerpen de rol als centrum van
boekdruk over van ons stadje. Maar toch
wordt dan in Deventer nog het een en ander gedrukt van een andere opkomende stroming
in die gistende tijd: werken van de doperse stroming van eindtijdprofeet Melchior
Hofman.
Wat een rijkdom: Lebuinus – Latijnse School - Geert Grote
–Moderne Devotie –Alexander Hegius –Desiderius Erasmus…
En dan zijn we er nog niet: eeuwen later is er die andere
lichtende ster die hier haar jeugd doorbracht, verhuisde naar Amsterdam en ons
dagboeknotities en brieven naliet, getuigend van een welhaast onpeilbare
spiritualiteit, ik bedoel: Hetty Hillesum.
Eens reisde ik naar Parijs, mijn hoofd vol van het Louvre, het
Centre Pompidou, de Notre Dame en Sacré-Coeur. Voor een van mijn metgezellen
was dit allemaal van geen betekenis. Voor mij, zei hij, is Parijs: Roland Garros.
Hij zou en hij moest de heilige grond van dat tennispark zien en betreden.
Verdere verlangens of plannen had hij niet.
Ook voor die bezoekers heeft Deventer veel in de aanbieding:
wie herinnert zich niet de wereldrecords van Fred Anton Maier, de triomfen van
Ard en Keessie, de vele EK’s en WK’s verreden op die roemruchte maar helaas
afgebroken kunstijsbaan aan de IJssel? En
wat te denken van de Adelaarshorst, al
sinds 1920 (!) bespeeld door Go Ahead, bij herhaling kampioen van Nederland en juist
dit seizoen terug op het hoogste niveau. Wie weet, misschien beleven we nog eens Europees voetbal op het kunstgras van
onze boekenstad. Want zoals ik las op
een deur in de binnenstad: wie niet
gelooft in dromen is geen realist.
Waarvan akte!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten